Anti-PD-1 en Anti-PD-L1 DUOS studies: de resultaten

pembrolizumab

Met ingang van vandaag zijn twee, inmiddels enige tijd gesloten studies, uit het overzicht ‘Studies’ van de homepage verwijderd. Het gaat om de fase 3  ‘Anti-PD-1 pembrolizumab (2de lijns blaas)’ en ‘Anti-PD-L1 (2de lijns blaas)’. De resultaten van deze studies zijn -of zijn binnenkort- bekend. De werking van pembrolizumab ziet u in bovenstaande afbeelding.

Anti-PD-1 studie

De Anti-PD-1 studie was geopend sinds maart 2015 onder het dak van Stichting DUOS en was daarmee de eerste Nederlandse anti PD-1 studie bij blaaskanker 2e lijn, na eerdere platinumbevattende chemotherapie. Het betrof een gerandomiseerde fase 3 studie waarbij anti-PD-1 (pembrolizumab) werd vergeleken met vinflunine of paclitaxel of docetaxel. Drie DUOS ziekenhuizen participeerden (MC Alkmaar, Radboud UMC en ErasmusMC Kankerinstituut). De studie bereikte in oktober 2015 het benodigde aantal patiënten en werd gesloten voor inclusie. De zeer gunstige resultaten van deze studie (ook wel bekend als Keynote 045) verschenen in een nieuwsbericht op de DUOS site eind oktober. Daarnaast werden deze resultaten ook gemeld op het jaarcongres van de Society for Immunotherapy of Cancer (SITC 2016) van 9-13 november in Maryland.

Anti-PD-L1 studie

De Anti-PD-L1 studie werd in mei 2015 geopend in vijf, bij Stichting DUOS aangesloten ziekenhuizen (St. Antonius, NKI, Spaarne Gasthuis, Isala Klinieken en MUMC). Het betreft een gerandomiseerde fase 3 studie waarbij de werkzaamheid en veiligheid van anti-PD-L1 werd vergeleken met chemotherapie. Ook deze studie bereikte snel het aantal benodigde patiënten en werd gesloten voor inclusie. De resultaten zijn in de loop van 2017 bekend. Hiervan wordt uiteraard melding gemaakt door middel van een nieuwsbericht op de site van Stichting DUOS.

© 2018, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in