Blogs prostaatkankerpatienten

In vervolg op het nieuwsbericht van vorige week (Ervaringsverhalen patiënten, 28 juli) over (inter)nationale blogs hierbij nog drie voorbeelden van mannen (of vrouwelijke betrokkenen) die hun prostaatkankerverhaal en –behandeling aan het wereldwijde web toevertrouwden. Waaronder Dan’s Journey through Prostate Cancer de blog van Daniel E. Zeller sinds 2010 gediagnosticeerd met prostaatkanker. Zijn bedoeling is om anderen te helpen, te onderwijzen, het begrip te doen toenemen en insight informatie voor degenen die de diagnose prostaatkanker hebben gekregen.

De schrijfster van de blog Vital Jake is Janet die in de vroege jaren negentig begon met schrijven over prostaatkanker nadat haar schoonvader op 53-jarige leeftijd aan deze ziekte stierf. Haar vader kreeg ook prostaatkanker, volgens Janet heeft een radicale prostatectomie zijn leven gered.  Janet schrijft op een laagdrempelige manier over de gezondheid van mannen.

Tot slot  Living with Prostate Cancer een blog van Todd Seals. Todd kreeg de diagnose stage 4 prostaatkanker in 2006 op de leeftijd van 42 jaar. De blog van Todd gaat meer over leven met kanker en focust minder op de ziekte zelf.

Deze blogs hebben –evenals veel patiëntenverenigingen, bijeenkomsten en digitale Forums- als uitgangspunt: leren van de ervaringen van lotgenoten. Omdat er veel behoefte is bij patiënten om de ervaringsverhalen van anderen te horen, interviewt Stichting DUOS  regelmatig een patiënt. Zo kwamen de afgelopen tijd Peter Bleijswijk (spierinvasieve blaaskanker en behandeling in studieverband); Fabian (late effecten zaadbalkanker); Hans Franken (second opinion prostaatkanker) en Fred Guurink (uitgezaaide prostaatkanker met zijn ervaringsverhaal )  voor het voetlicht. Ook heeft Stichting DUOS een Forum, waarop regelmatig vragen worden beantwoord, of een digitale second opinion wordt aangevraagd.

© 2017, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in