Dosering kankermedicijnen kan soms omlaag

De dosering van sommige dure kankermedicijnen kan omlaag als ze worden ingenomen met een licht ontbijt. Als ziekenhuizen dat invoeren, zouden ze jaarlijks miljoenen euro’s aan ziektekosten kunnen besparen, zo blijkt uit onderzoek van het Radboudumc.

Vier op de tien kankermedicijnen moeten volgens de bijsluiter op een nuchtere maag worden geslikt. Zo wordt een wisselwerking met voedsel vermeden. Maar uit onderzoek van ziekenhuisapotheker Floor Lubberman blijkt dat van pazopanib, een middel tegen onder meer niercelkanker, een kwart minder nodig is als het wordt ingenomen met een ontbijt. Dat zou landelijk een besparing van 3 miljoen euro betekenen.

Gekeken wordt nu of dit ook opgaat voor een veel gebruikt en kostbaar medicijn tegen prostaatkanker. Zoals uit de eerste resultaten nu al blijkt, kunnen patiënten ook dit medicijn halveren als ze erbij ontbijten, zegt apotheker Nielka van Erp van Radboudmc.

Het zou een besparing van 28 miljoen op kunnen leveren. Van Erp vindt dat dit soort onderzoeken voor veel meer medicijnen moet worden gedaan. “Het is een simpele manier om geld te besparen.”

© 2018, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in