DUOS samen met grote Amerikaanse onderzoeksgroep in studie DORA

DUOS gaat samen met met een consortium onderzoekscentra in de US de DORA studie uitvoeren. Het gaat om een studie die vanuit de Prostate Cancer Clinical Trials Consortium wordt gecoördineerd met een grant vanuit Bayer.

DORA  is de studie met docetaxel +/- radium 223 bij patiënten met uitgezaaide castratieresistente prostaatkanker bij wie een indicatie bestaat voor behandeling met docetaxel.

De afgelopen weken hield DUOS reeds een peiling naar belangstelling en capaciteit onder de 25 bij DUOS aangesloten ziekenhuizen. Veertien ziekenhuizen leverden de feasibilty forms aan en worden door de Nederlandse CRO Siron verder benaderd en geselecteerd. Het gaat om in totaal 800 patiënten. Naar schatting zullen 200 patiënten vanuit Nederland worden gerandomiseerd, vanuit het US consortium zullen door ongeveer 30 centra de overige 600 patiënten in de studie worden opgenomen.

De studie wordt geleid door Michael Morris ( MSKCC),  co-PI voor de US is Celestia Higano. Vanuit Nederland is Ronald de wit PI en Aart Beeker co-PI.

Tijdens ASCO 2018 waren de vier hoofdonderzoekers, vertegenwoordigers van de Prostate Cancer Clinical Trials Consortium en vertegenwoordigers van Bayer bijeen en zijn de laatste kleine aanpassingen in het protocol besproken, de studie is inmiddels definitief  goedgekeurd door de FDA.

Beoogde start voor DUOS is 4e kwartaal 2018, gelijk met het merendeel van de sites in de US.

Nederland is het enige Europese land dat deelneemt en deze studie is daarmee een grote en belangrijke samenwerking van DUOS met een importante Amerikaanse onderzoeksgroep.

© 2018, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in