Fors verhoogde kans op agressieve tumor bij geschiedenis van alcoholgebruik

Prostaatkankerpatiënten die in het verleden 7 of meer alcoholische consumpties per week nuttigden, hebben een drie keer verhoogde kans op een agressieve tumor, zo blijkt uit een kleinschalige studie. Het oorspronkelijke doel van de studie was om specifiek naar de groep tussen de 15 en 19 jaar te kijken omdat alcohol een schadelijk effect zou kunnen hebben op de zich ontwikkelende prostaat. Maar gedurende het onderzoek bleek zowel in deze leeftijdsklasse als in de decennia daarna, regelmatig alcohol gebruik even nadelig. De onderzoekers adviseren meer studies om dit fenomeen uit te zoeken.

Lees:

Early-Life Alcohol Intake and High-Grade Prostate Cancer: Results from an Equal-Access, Racially Diverse Biopsy Cohort in Cancer Prevention Research

Op Stichting DUOS

Talloze studies hebben inmiddels de schadelijke effecten van alcohol (zelfs van gematigde consumptie) in relatie tot kanker aangetoond. Lees ook op Stichting DUOS;

© 2018, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in