Interactie urotheelcelcarcinoom en immuunsysteem

Immuuntherapie is nu onderdeel van de behandeling van gemetastaseerd urotheelcelcarcinoom en wordt in bijna alle fasen van de ziekte getest. Bij sommige patienten leidt dit tot mooie resultaten, maar bij anderen helaas ook niet. De reden voor dit verschil is nog grotendeels onduidelijk en lijkt complexer dan een enkele biomarker (zoals PDL1 kleuring).

Recent is in European Urology door van Dijk et al. een overzichtsartikel gepubliceerd waarin de interacties tussen urotheelcelcarcinoom en het immuunsysteem worden beschreven, het urotheelcelcarcinoom immunogram: https://www.europeanurology.com/article/S0302-2838(18)30685-7/fulltext. Hierin worden de belangrijkste factoren die ten grondslag liggen aan een succesvolle anti-tumor respons op een rij gezet. De bedoeling van dit overzicht is om onderzoek naar toekomstige biomarkers te faciliteren en uiteindelijk te komen tot gepersonaliseerde immuuntherapie in urotheelcelcarcinoom.

© 2018, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in