Kwaliteit van leven en chemotherapie

Er zijn maar weinig onderwerpen zo persoonlijk binnen de behandeling van kanker als de kwaliteit van leven bij chemotherapie. De één is continu misselijk en vermoeid en heeft last van allerhande bijwerkingen, kortom: vindt het eigenlijk niet te doen en onleefbaar. De ander heeft nergens last van.

Of u al dan niet bijwerkingen heeft, en welke dat zijn, is onder meer afhankelijk van: de soort chemotherapie, de dosis, de combinatie met andere medicijnen en/of behandelingen, de manier van toediening, de duur van de behandeling en last-but-not-least, uw lichamelijke conditie.

Vooral ook die laatste is een onberekenbare factor die ervoor kan zorgen dat mensen die dezelfde chemotherapie krijgen, deze toch heel anders ervaren. Artsen proberen de bijwerkingen op alle mogelijke manieren te verzachten en gelukkig zijn daar ook veel mogelijkheden toe. Maar één ding blijft: chemotherapie heeft niet alleen invloed op kankercellen, maar ook op gezonde cellen. Vooral gezonde cellen die snel groeien, kunnen (sterk) reageren:

Bijvoorbeeld:

• beenmergcellen die bloed maken
  • haarzakjes
  • slijmvliescellen van de mond
  • slijmvliescellen van het maagdarmstelsel
  • slijmvliescellen van de vagina (vrouwen)

In de rustperioden van de chemokuur hebben gezonde cellen de tijd om zich te herstellen. De meeste gezonde cellen doen dat. Zo verdwijnen de bijwerkingen weer. Soms gebeurt dat na enkele dagen, soms duurt het langer.

Onvoorspelbaar

Nogmaals: het is niet te voorspellen hoe u op chemotherapie reageert. Belangrijk is dat u al uw klachten bespreekt met uw arts. Misschien is er een manier of middel om de bijwerkingen tegen te gaan. Soms past de arts de hoeveelheid cytostatica (tijdelijk) aan. Of stelt hij de volgende toediening 1 of 2 weken uit.

Hoeveel last u heeft van de bijwerkingen zegt niets over het resultaat van de behandeling. Heeft u veel last? Dan betekent dit niet automatisch dat de chemotherapie een goed effect heeft op uw ziekte. Merkt u er weinig van? Dan wil dat niet zeggen dat de chemotherapie geen invloed heeft op uw ziekte.

Onderstaand treft u meer informatie, ook over het revalidatietraject:

• Vragen over (de behandeling van) uor-oncologische tumoren? Stichting DUOS
    info@stichtingduos.nl.
    •  Locaties waar het revalidatieprogramma ‘Herstel & Balans’ wordt gegeven, www.herstelenbalans.nl
    •  Het Helen Dowling Instituut (HDI) helpt mensen met kanker en hun naasten de ziekte emotioneel te verwerken: www.hdi.nl.
    •  De internettherapie ‘Minder moe bij kanker’ vindt u op www.mindermoebijkanker.nl.
    •  IPSO is de koepelorganisatie voor instellingen psycho­sociale oncologie: T 06-3882 35 97 of www.ipso.nl.

Op de site van Stichting DUOS vindt u regelmatig nieuwsberichten gerelateerd aan chemotherapie:

Sint Janskruid ernstige interactie met chemotherapie

Hoofdhuidkoeling bij chemotherapie

Chemotherapie bij hoog bejaarden

Ook is er een Forum discussie over  ‘Daalt de kwaliteit van leven bij chemotherapie?’ Deel uw ervaringen!

© 2018, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in