Medicijnen worden thuis niet goed bewaard

Uit onderzoek van promovendus Niels Vlieland, werkzaam bij de Apotheek van het UMC Utrecht,  blijkt dat geneesmiddelen thuis vaak niet goed worden bewaard. Patiënten bewaren ze regelmatig niet onder de juiste condities (temperatuur, vocht en licht) ook wordt niet zorgvuldig op de  houdbaarheidsdatum gelet.

Het vaakst worden geneesmiddelen met een bewaaradvies tussen de 2 en 8°C (bijvoorbeeld biologische geneesmiddelen) thuis niet goed bewaard. Ruim een kwart van de patiënten (27%) bewaarde dergelijke middelen zelfs onder 0°C (25%) of boven 25°C (2%). Temperatuurverschillen kunnen onder andere liggen aan de exacte locatie in de koelkast. Zo ligt de temperatuur in de deur of bovenin de koelkast vaak buiten de 2 tot 8°C. Andere redenen zijn dat de verpakking te groot is voor de koelkast, of dat patiënten op reis niet een koelkast bij de hand hebben.

Lees hier het gehele artikel van het UMC Utrecht inclusief adviezen over het juist bewaren van geneesmiddelen.

© 2018, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in