Minister wil waarschuwingstekst op St. Janskruid producten

Op 13 februari jl. heeft Minister Bruins (Medische Zorg) antwoord gegeven op de Kamervragen van Nine Kooiman (SP) over de schadelijke interactie van St. Janskruid met andere geneesmiddelen Sint-Janskruid. In januari besteedde het tv programma Radar hier aandacht aan. Ook verscheen een nieuwsbericht op DUOS.

Minister Bruins erkent dat het gebruik van kruidenpreparaten sterk is toegenomen. Gebruikers lijken er volgens hem vaak vanuit te gaan dat het gebruik van kruidenpreparaten weinig of geen risico’s met zich meebrengt, omdat het gaat om natuurlijke producten. Maar ook natuurlijke producten kunnen stoffen bevatten die schadelijke effecten op de gezondheid hebben. Zo kan door het gebruik van Sint-Janskruid de therapeutische werking van geneesmiddelen (waaronder chemotherapie) worden verstoord. Minister Bruins vindt het belangrijk dat consumenten die een product met Sint-Janskruid willen gebruiken, voor hun aankoop zo goed mogelijk worden geïnformeerd over een mogelijke wisselwerking met bepaalde geneesmiddelen. Ongeacht de vraag of ze dit product als kruidengeneesmiddel of als -preparaat kopen.

Waarschuwingstekst

Daarom wil de minister een waarschuwingstekst op alle producten met Sint-Janskruid wettelijk verplicht stellen. Hij wil dit op grond van de Warenwet voor het eind van dit jaar realiseren.

Daarnaast is het volgens de minister belangrijk dat consumenten eventuele bijwerkingen en wisselwerkingen bij het bijwerkingencentrum Lareb melden.

Lees de volledige tekst van de brief van de minister met de beantwoording-kamervragen-over-de-uitzending-van-radar-over-sint-janskruid.

© 2018, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in