Nieuw dataplatform statistische informatie over kanker in Europa

De Joint Research Centre en de European Network of Cancer Registries lanceerden vorige week een nieuw dataplatform voor het raadplegen en uitwisselen van statistische informatie over kanker in Europa, het European Cancer Information System (ECIS). Kanker lijkt op het eerste gezicht een ziekte die Europeanen willekeurig treft, maar in de praktijk is er grote variatie in de incidentie, sterfte en overleving van kanker.

Op de website van het European Cancer Information System (ECIS) kunnen bezoekers geografische patronen en trends over de incidentie, sterfte en overleving van kanker raadplegen. De gebruikte data zijn afkomstig van 150 Europese population-based kankerregistraties uit de 25 lidstaten van de Europese Unie en 7 niet-EU-landen (Servië, Bosnië-Herzegovina, Oekraïne, Wit-Rusland, IJsland, Noorwegen en Zwitserland).

De databank, met gegevens van 65% van de Europese populatie, biedt inzicht in de spreiding van de ziekte kanker die tot dusver uitsluitend op nationaal of regionaal niveau beschikbaar was. Daardoor was het moeilijk om vergelijkingen of statistieken te verkrijgen van de kankerlast heel Europa. De website is gerealiseerd met een subsidie van de Europese Commissie.

Kanker: tweede doodsoorzaak binnen EU

ECIS biedt verschillende soorten informatie over incidentie en mortaliteit in de tijd (momenteel tot 2014), overlevingsstatistieken van incidenties gediagnosticeerd in de periode 2000-2007, evenals nationale voorspellingen van de kankerincidentie en mortaliteit voor 2018. De databank van ECIS is dynamisch en wordt bijgewerkt zodra er nieuwe gegevens beschikbaar komen. In 2017 werden 3,9 miljoen nieuwe gevallen van kanker (exclusief niet-melanomen) gediagnosticeerd en stierven er naar schatting meer dan 1,9 miljoen mensen in Europa aan kanker. De hoogste incidentie (53%) en sterfte (56%) komt voor bij mannen. Verder komt kanker het meeste voor in Noord-Europa.

Kanker is na hart- en vaatziekten de tweede doodsoorzaak binnen de 28 EU-landen met meer dan 1,4 miljoen (geschatte) sterfgevallen in 2018. Bijna de helft (49%) van de sterfte door kanker wordt veroorzaakt door long-, dikkedarm-, alvleesklier-, prostaat- en vrouwelijke borstkanker. Sinds de lancering van het eerste programma, ‘Europe against cancer’ meer dan 30 jaar geleden, zijn er diverse maatregelen op Europees niveau ondernomen om de overlevingskansen te verbeteren.

© 2018, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in