Onderzoeken: kanker in blaas voorkomen, minder erectieproblemen na bestralen en speekselklierbesparend bestralen

Op 18 augustus is het dan zover: de Maarten van der Weijden Foundation organiseert de 11 stedenzwemtocht om geld in te zamelen voor kankeronderzoek. Maarten koos onder meer de DUOS studie REBACARE om gericht te steunen. REBACARE onderzoekt hoe de terugkeer van kanker in de blaas voorkomen kan worden. Na verwijdering van kanker in de urinewegen is de kans groot op terugkeer van kanker, maar dan in de blaas. Uroloog en DUOS bestuurslid Joost Boormans wil dit voor zijn met een blaasspoeling vlak voor de operatie. Hier vertelt hij er meer over (interview + filmpje).

Overige interessante onderzoeken

Overige, voor DUOS lezers, interessante onderzoeken zijn dat van dr. Bradley Pieters die zich inzet voor minder erectieproblemen na bestralen. Bestraling is nodig om de prostaattumor aan te pakken, maar het kan ook voor erectieproblemen zorgen. Pieters onderzoekt of de stralingsdosis (én de bijwerkingen) omlaag kunnen. In deze video legt hij uit hoe hij dat wil gaan doen.

En het speekselklierbesparend bestralen door dr. Wouter Vogel. Hij brengt de speekselklieren zó in beeld dat hij verwacht ze minder te beschadigen bij bestraling. Lees hier zijn verhaal.

Tot slot: botkankercellen misbruiken hun omgeving om er zelf beter van te worden. Zo kunnen ze uitgroeien en uitzaaien. Dr. Rubina Baglio onderzoekt de signalen die botkankercellen uitzenden én of je die kunt blokkeren. Lees hier meer over het werk van de Italiaanse onderzoeker.

© 2018, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in