Online communicatietraining: in gesprek met uw arts

Een gesprek voeren met uw arts is niet altijd makkelijk. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Er is bijvoorbeeld weinig tijd om een goed gesprek te voeren. De arts gebruikt te moeilijke woorden. Of u ervaart allerlei emoties, waardoor u niet alle informatie van uw arts onthoudt, vergeet bepaalde vragen te stellen of niet genoeg informatie over uw situatie deelt met uw arts.

Het kan helpen video’s over gesprekken tussen patiënten en artsen te bekijken. Door te kijken hoe anderen het doen, krijgt u misschien ideeën over hoe u het zelf kunt aanpakken.

Het NIVEL heeft een online communicatietraining ontwikkeld voor patiënten met kanker en hun zorgverleners. Deze training heet Luistertijd. De video’s uit deze training zijn gebaseerd op echte verhalen van patiënten en nagespeeld door acteurs. Ze gemaakt zijn voor ouderen (65 plus) en naasten, maar kunnen voor patiënten en naasten van alle leeftijden nuttig zijn.

Klik hier voor meer informatie en voor een videodagboek van een prostaatkankerpatient.

© 2017, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in