Probach: op weg naar eenmalige bestraling prostaatkanker

In het magazine Nieuws (nr 18) van de Prostaatkankerstichting aandacht voor de Probach studie die in 2013 is gestart. Aan de studie wordt nu door bijna de helft van het benodigde aantal van 240 patiënten deel genomen. De criteria voor deelname zijn: jonger dan 80 jaar en (nog) niet uitgezaaide prostaatkanker.

Radiotherapeut en studiecoördinator Dr. S. Al Uwini (ErasmusMC Kankerinstituut) vertelt in Nieuws:  ‘We kennen twee soorten brachytherapie: permanente en tijdelijke. Bij de permanente brachytherapie worden radio actieve zaadjes geplaatst die in het lichaam blijven zitten, ook nadat de straling is uitgewerkt. Bij de tijdelijke brachytherapie worden 14 – 19 `buisnaalden` ingebracht in de prostaat. Via elk van die buisjes wordt een stralingsbron naar de juiste plaats gebracht om tijdelijk en zeer lokaal de tumorcellen te bestralen. Zo´n serie bestralingen duurt max. 20 minuten en wordt in de loop van 2 dagen 4 keer uitgevoerd.  Dat is weliswaar voor de patiënt minder belastend dan 35 keer moeten terugkomen voor uitwendige bestraling, maar een nacht in het ziekenhuis verblijven met die buisnaalden in je prostaat is ook geen pretje. Het zou fijn zijn als we die stralingsdosis in een enkele bestralingscyclus konden toedienen. Bij elk van die 4 bestralingen krijgt de patiënt 9,5 Gy toegediend, totaal 38 Gy. Eenmalig circa 20 Gy toedienen zal qua tumorbehandeling even effectief zijn, maar is voor de patiënt veel aangenamer en het herstel verloopt sneller, dus dat moeten we willen. Maar we weten nog niet zeker wat er met de bijwerkingen gebeurt. Minder erg of juist kwalijker? Dat gaan we nu wetenschappelijk bestuderen.’

Lees meer over Probach in Nieuws, op pagina 16 treft u een oproep, op pagina 25 een interview met dr. Al Uwini.

© 2018, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in