Prostaatkankerscreening bij 70-plussers

Zorg heeft onherroepelijk ook een financiële kant. En zo becijferde Amerikaanse onderzoekers dat de kosten van diagnose, behandeling en follow-up van prostaatkanker bij 70-plussers tot drie jaar na de diagnose Medicare (het sociale verzekeringsprogramma) zo’n 1,2 miljard dollar kost. De studie,  gepubliceerd in JAMA Oncology, onderzocht vervolgens de kosten van de behandeling van 70-plussers met een Gleason score van 6 of hoger (in 3 jaar 14.453 dollar) en met een Gleason score lager dan 6 die een waakzaam wachten beleid volgden (1.914 dollar). In vervolg hierop werd onderzocht of  prostaatkankerscreening van 70-plussers enig potentieel voordeel had. De conclusie luidt dat dit voordeel zeer gering is aangezien de resultaten van de behandeling van agressieve prostaatkanker op die leeftijd onduidelijk zijn, terwijl aan de andere kant de behandeling onder meer gepaard gaat met sexuele disfunctie, darmproblemen en een verminderde levenskwaliteit.  Kortom: het is één van de vele onderzoeken die vraagtekens plaatsen bij het nut van prostaatkankerscreening bij ouderen.

Total Medicare Costs Associated With Diagnosis and Treatment of Prostate Cancer in Elderly Men in JAMA Oncology

Meer op Stichting DUOS

Drie jaar geleden publiceerde DUOS al het artikel ‘ErasmusMC: prostaatkankerscreening effectief’. Geconcludeerd werd dat prostaatkankerscreening bij mannen jonger dan 60 jaar nog effectief is, 60-plussers zouden minder gezondheidswinst hebben bij een (2-jaarlijkse) screening.

© 2018, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in