Rectum spacer vermindert darmbijwerkingen uitwendige bestraling

Ben Vanneste promoveert 4 juli aan de Universiteit van Maastricht op de ‘rectum spacer’ (of ‘darmkussentje’) dat darmbijwerkingen van uitwendige bestraling bij prostaatkanker kan minimaliseren.

Wat is de rectum spacer?

Door middel van de ‘rectum spacer’ wordt de afstand tussen de endeldarm en de prostaat vergroot, waardoor de endeldarm uit het bestraalde gebied wordt geduwd. Patiënten met prostaatkanker hebben hierdoor minder last van darmirritatie, waaronder diarree, constipatie, slijmafscheiding, krampen en toegenomen frequentie, drang of incontinentie van ontlasting.

Wat werd onderzocht?

Allerlei aspecten rondom de ‘rectum spacer’ werden bestudeerd: de kosteneffectiviteit, planningsstudies (vergelijkende behandelingen met en zonder ‘rectum spacer’), de selectie van patiënten die er het meeste baat bij kunnen hebben, de eerste implantaties bij prostaatkankerpatiënten en bij Crohn patiënten.

Ten slotte werd het individualiseren van de bestralingsdosis bij het implanteren van een ‘rectum spacer’ onderzocht. Dit is het veilig verhogen van de bestralingsdosis dus een hogere kans op genezing, zonder verhoging van de bijwerkingen.

Voor meer informatie:

‘Reduction of rectal toxicity in prostate cancer radiation therapy by implantable rectum spacers”

© 2018, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in