Revalideren na kanker

Verschillende ziekenhuizen en revalidatiecentra bieden oncologische revalidatieprogramma’s aan. De programma’s zijn deels op maat samengesteld, met onderdelen als fysieke training, voedings- en dieetadvies, energieverdeling en psychosociale begeleiding. De kosten verschillen en niet alles wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Een kort overzicht van de mogelijkheden.

Wat zijn sport en revalidatieprogramma’s?

Wie blijft bewegen en (licht) sporten tijdens en na kanker, voelt zich beter en herstelt sneller. Diverse onderzoeken hebben dat aangetoond. Sport- en revalidatieprogramma’s zijn een hulpmiddel om te werken aan herstel van de lichamelijke en geestelijke conditie tijdens of na de behandeling. Beweging en ontspanning kan klachten als vermoeidheid, pijn, angst en neerslachtigheid, waarvan veel (ex-)kankerpatiënten last hebben, tegengaan. Sommige ziekenhuizen hebben een eigen nazorgprogramma voor patiënten met kanker. Ook buiten het ziekenhuis zijn er mogelijkheden om te werken aan conditieherstel en een nieuw evenwicht. Een aantal verzekeraars vergoedt deelname aan revalidatie of sport onder begeleiding.

Herstel en Balans

Als u googled op ‘Herstel en Balans’ dan komt u diverse aanbieders tegen van dit revalidatieprogramma voor mensen die kanker hebben gehad. Om een voorbeeld te geven van het programma, kiezen we geheel willekeurig een van de aanbieders  Adelante sport & bewegen (Herstellen na kanker). ‘Herstellen na kanker’ richt zich op gezondheidsbevordering en revalidatie. Het programma bestaat onder andere uit conditietraining in groepsverband met behulp van cardio- en fysio toestellen, een sporthalprogramma en bewegen in het water (hydrotherapie). Daarnaast organiseert Adelante themabijeenkomsten, bijvoorbeeld over de emotionele verwerking van kanker. Het  Revalidatieprogramma duurt 12 weken: en bestaat uit

·         2 keer per week 2 uur voor het beweegprogramma

·         5 verplichte themabijeenkomsten

·         2 facultatieve bijeenkomsten.

De kosten van het programma zijn € 900,-. Die worden, indien u een aanvullende verzekering heeft, in een aantal gevallen volledig vergoed door de zorgverzekeraar. Het is echter ook mogelijk dat het aanvullende pakket dat u heeft, Herstellen na kanker niet in de polisvoorwaarden opgenomen heeft of de vergoeding van uw zorgverzekeraar niet toereikend is. In dat geval betaalt u zelf (het restant van) de kosten. Als u geen aanvullende verzekering heeft, is het volledige bedrag van € 900,- voor uw eigen rekening.

Stichting Verder in Balans en Tegenkracht

De Stichting Verder in Balans (ViB) is in 2001 opgericht voor mensen die kanker hebben of hebben gehad. Ons doel is om bewegingsactiviteiten en lotgenotencontact te stimuleren. Wie zich aansluit bij de stichting kan kiezen uit verschillende sporten (o.a. tennis) en bewegingsactiviteiten. Kijk op de website waar deze activiteiten worden gegeven en voor meer informatie.

De Stichting  Tegenkracht is gevestigd op het Terrein Berg en Bosch in Bilthoven en geeft advies-op-maat over sporten voor, tijdens of na de behandeling. U vertelt wat u wilt, de sportarts geeft advies over wat kan en de stichting helpt zoeken naar begeleiding in de buurt bij het uitvoeren van uw persoonlijke sportprogramma. Financieel kan de Stichting putten uit een fonds waaruit een maximale betaling van 100 euro per maand mogelijk is, alles daarboven betaalt u zelf.

Thuis: oncokompas

Oncokompas  is ontwikkeld door VUmc en bestemd voor mensen die thuis zelf aan de slag willen. Deze digitale hulp geeft aan de hand van op de computer ingevulde vragenlijsten adviezen en suggesties over psychosociale gevolgen, over leefstijl (voeding, alcohol, roken, bewegen, stress) en over levensvragen. Ook onderwerpen die moeilijk te benoemen zijn of onbewust toch een rol spelen komen naar voren. U krijgt adviezen, tips en suggesties gericht op uw specifieke situatie, die u in een overzicht kunt bewaren. Welke stappen kunt u zelf nog zetten, waar heb je anderen bij nodig, welke hulp is beschikbaar en waar kunt u deze vinden? Het Oncokompas wordt vergoed vanuit het basispakket het gaat niet ten koste van het eigen risico.

© 2018, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in