Verhoogde PSA-waarde niet altijd kanker

PSA, Prostaat Specifiek Antigeen, is een eiwit dat normaal bij mannen in geringe mate in het bloed aanwezig is. Het wordt gevormd in het klierweefsel van de prostaat. Een “zieke” prostaat geeft meer PSA af in het bloed. Dat kan het geval zijn bij een goedaardige prostaatvergroting, prostaatontsteking en bij prostaatkanker.

Uw PSA-waarde wordt onderzocht door middel van een PSA-test die begint met het afnemen van een buisje bloed. Er is meestal een reden om PSA te onderzoeken. Zo kan er een verdenking van afwijkingen aan de prostaat of van prostaatkanker zijn. Er is lange tijd een discussie geweest of de PSA test als bevolkingsonderzoek moest worden ingevoerd. Maar het nut hiervan is tot op heden niet voldoende (wetenschappelijk) aangetoond.  Als u prostaatkanker heeft, is de hoogte van de PSA-waarde bij de diagnose een maat voor de activiteit van de kanker. Wanneer er een stijging in de PSA-waarde is, duidt dat meestal op groei van de tumor.  En, omgekeerd, als de PSA is gedaald, slaat de behandeling aan.

Voor de ‘normale’ PSA-waarde wordt momenteel deze tabel aangehouden:

Leeftijd PSA waarde lager dan
40 tot 49 jaar 1,5
50 tot 59 jaar  2,5
60 tot 69 jaar 4
70 tot 79 jaar 6,5

De interpretatie van de PSA-uitslag is niet eenvoudig want met de leeftijd neemt het PSA-gehalte in het bloed toe, zonder dat er sprake hoeft te zijn van enige afwijking aan de prostaat. Boven de vijftig jaar blijken twee op de tien mannen een verhoogde PSA-waarde te hebben. Verhoogd wil zeggen een waarde tussen de vier en tien microgram per liter bloed. Die verhoogde waarde kán op prostaatkanker wijzen, maar komt ook voor bij een goedaardige aandoening van de  prostaat (Benigne Prostaat Hypertrofie), een urineweginfectie of een prostaatontsteking (prostatitis). Daarom is bij een verhoogde PSA-waarde altijd aanvullend onderzoek nodig.

Wat is hoog?

In het bovenstaande stuk wordt gesproken over hoge PSA waarde, maar wat is hoog? Een PSA waarde tussen 4 en 10 wordt beschouwd als ‘licht verhoogd’. Een waarde boven de 10 beschouwt men als ‘hoog’.  Het werd al eerder gesteld: een verhoogde PSA waarde is geen absolute indicator voor prostaatkanker, maar een lage PSA waarde is ook geen vrijwaring van prostaatkanker. Er bestaan bepaalde soorten agressieve prostaatkanker waarbij PSA waarden niet verhoogd zijn. Wel is bij deze vormen de ontwikkeling van de PSA waarde over de tijd een indicator voor de ontwikkeling van de tumor.

Is er toch een vermoeden op prostaatkanker, dan zal men om de uiteindelijke diagnose te stellen aanvullende testen moeten doen zoals: rectaal toucher en echografie, een biopsie of een MRI.

Meer informatie op deze site

Wilt u de ervaringen van anderen lezen? Op ons Forum is een mailwisseling over het onderwerp PSA.

Op de site van Stichting DUOS vindt u tientallen nieuwsberichten over PSA en PSA-waarde. Voer bij de zoekfunctie op de homepage (www.stichtingduos.nl PSA in en u treft onder meer –uit 2017- onderstaande berichten:

© 2017, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in