Welke blaaskanker patient heeft baat bij immuuntherapie?

Op pagina 10 en pagina 11 van het Magazine van de patiëntenvereniging Leven met blaas- of nierkanker staat een interview met DUOS voorzitter prof. Ronald de Wit over de RESPONDER studie. Binnen deze studie wordt gezocht naar nieuwe biomarkers waarmee in de toekomst voorspeld kan worden welke patiënten met uitgezaaide blaaskanker baat hebben bij de tweedelijns behandeling met pembrolizumab.

Aan de RESPONDER studie kunnen patiënten deelnemen met uitgezaaid of lokaal gevorderd (inoperabel) urotheelcelkanker van de blaas of hogere urinewegen die in aanmerking komen voor een tweedelijns behandeling na eerdere chemotherapie. De studie wordt gecoördineerd vanuit ErasmusMC kanker instituut, maar ook het MUMC, het VUmc en een aantal satellietcentra doen mee.

De komende tijd worden binnen Stichting DUOS een aantal andere studies naar immuuntherapie  bij blaaskanker als eerstelijns- en als tweedelijns behandeling geïnitieerd. Houd de site, de nieuwsberichten en de iedere vrijdag verschijnende nieuwsbrief in de gaten.

© 2018, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in