Zeer laag risico blaaskanker

Zo’n 40% van de patiënten met laag risico blaaskanker kan worden gediagnosticeerd in de categorie ‘zeer laag risico’. Het gaat hier veelal om jongere patiënten, kleinere tumoren en een lager ‘terugkeer’ risico (recurrence rate).  Na analyse van de data van 211 laag risico blaaskanker patiënten kon worden geconcludeerd dat bij patiënten met tumoren van < 1 cm diameter de terugkeer van de kanker veelal plaatsvond na de gebruikelijke 5 jaars surveillance periode. Daarmee konden ze volgens Ofer N. Gofrit, MD, PhD, van het Department of Urology in het Hadassah Hebrew University Hospital, Jerusalem,worden gekwalificeerd als zeer laag risico.

Na een periode van 10 jaar ontwikkelde 30 procent van de 211 patiënten opnieuw blaaskanker. Veertig procent van deze groep viel in de ‘zeer laag risico’ categorie. Deze patiënten waren jonger (gemiddeld 64 jaar ten opzichte van 68 jaar), de 5-jaars ‘kankervrij’ periode was aanzienlijk hoger (92% in vergelijking met 70%) dan die van de patiënten met grotere tumoren en de gemiddelde tijd tot terugkeer was 5,7 jaar in patiënten met tumoren kleiner dan 1 cm en 3,6 jaar in patiënten met grotere tumoren.

De report ‘Very-low-risk” bladder tumours- a new entity?’ werd gepubliceerd op 23 december 2017 in BJU International (voorheen British Journal of Urology).

© 2018, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in