1x BEP bij hoog risico stadium 1 nonseminoom

Een van de belangrijkste zaken die tijdens het 8e DUOS Jaarsymposium aan de orde kwam, is het beleid bij stadium 1 seminoom en stadium 1 nonseminoom. Een seminoom is een vorm van kanker die ontstaat vanuit de zaadballen bij de man. De kiemcellen zijn meestal de bron voor het ontstaan van deze kankersoort. Er zijn twee vormen van zaadbalkanker: seminoom en non-seminoom. Gastspreker was dr. Torgrim Tandstad uit Noorwegen. Dr. Tandstad is de voorzitter van SWENOTECA, de Noors-Zweedse Testiskanker Studiegroep die wereldwijd verreweg de meeste studies heeft gedaan bij stadium 1 zaadbalkanker.

Lagere ziektelast na 1 kuur BEP

In een helder overzicht maakte hij nogmaals duidelijk dat bij patiënten met radiologisch stadium 1 nonseminoom, maar met een hoger risico op het bestaan van microscopische ziekte (lymfangioinvasie aanwezig LVI+ = risico 40-50%) de totale ziektelast voor de hele groep vele malen lager ligt bij het geven van 1 kuur BEP.  Overbehandeling bij 50%, maar 99% zeker curatief bij de 50% die het wel nodig heeftBEP (chemotherapie) bestaat uit de combinatie van Bleomycine, Etoposide en cisPlatine.

1.Relapse rates nonseminoma surveillance

2. Adjuvant BEPx1

Dit in vergelijking met waakzaam wachten en het geven van een volledige serie van 3 of 4 kuren (BEP of EP) bij de 50% die terugkeer van ziekte krijgt. En bij degenen die ook nog eens 30% na de chemo moet worden geopereerd omdat op de scan na chemo niet alles verdwenen is. Is op de scan wel alles verdwenen, dan nog bestaat een kleine kans op latere uitgroei van matuur teratoom.

3.Adjuvant BEPx1

4. Burden of treatment nonseminoma

Sowieso is het geven van 1xBEP bij patienten met LVI+ al sinds enkele jaren standaard bij de grotere centra in Nederland en bij een telling na de lezing waren de aanwezige oncologen en urologen (een vertegenwoordiging van ongeveer 40 ziekenhuizen) unaniem van mening dat dit inderdaad de meest aangewezen strategie is. De Nederlandse richtlijn (oncoline, voor zover nog daadwerkelijk toegepast) blijkt op de punt achterhaald en verdient aanpassing aan de huidige praktijk en inzichten.

5. CSI nonseminoma LVI+

Meer weten over de (behandeling van) zaadbalkanker? Kijk op de pagina Zaadbalkanker.

Op het Forum van Stichting DUOS treft u vragen, antwoorden en second opinions over zaadbalkanker.

Op YouTube treft u onder meer het verhaal van zaadbalkankerpatient Frans Dietvorst.

Meer weten over zaadbalkanker? Voer op de homepage als zoekopdracht ‘zaadbalkanker’ in.