6 op de 10 (ex-)kankerpatienten kan geen overlijdensrisicoverzekering afsluiten

Eind augustus hield NFK onderzoek naar mensen die kanker hebben (gehad) en na diagnose een Overlijdens Risico Verzekering (ORV) probeerden af te sluiten.  Ruim 316 mensen reageerden. Uit het onderzoek bleek dat het zes op de tien (ex-)kankerpatiënten in Nederland niet lukt een ORV af te sluiten, bijvoorbeeld voor een hypotheek, aanvullend pensioen of lening. NFK roept daarom de politiek op tot een wetswijziging waarmee ex-kankerpatiënten aanspraak kunnen maken op het ‘recht om vergeten te worden’, zodat ze met een schone lei kunnen beginnen.

Bij de deelnemers werd de ziekte gemiddeld tien jaar geleden vastgesteld en mensen vroegen gemiddeld vijf jaar geleden een ORV aan. Een ORV keert bij overlijden een bedrag uit aan nabestaanden en wordt meestal afgesloten, zo niet verplicht gesteld, bij een hypotheek. Zes op de tien mensen lukte het niet om zo’n verzekering af te sluiten. Van hen werd 62% door de verzekeraar geweigerd vanwege de diagnose kanker. Een kwart weigerde zelf, omdat de kosten die bovenop de basispremie kwamen te hoog waren.

Vijfjaarsoverlevingsgrens

Zelfs na de vijfjaarsoverlevingsgrens lukt het de helft van de mensen niet om een ORV af te sluiten. Vijf jaar na diagnose is in de oncologie een belangrijk moment, omdat de kans op terugkeer van kanker dan klein is – hoewel afhankelijk van diagnose. ,,Zo worden mensen de rest van hun leven geconfronteerd met het feit dat ze kanker hebben gehad”, zegt directeur-bestuurder Arja Broenland van NFK. “Wij vinden dit onacceptabel”. Door vroegtijdige ontdekking en betere behandelmogelijkheden zijn de overlevingskansen van mensen met kanker in de afgelopen decennia enorm gestegen. “Dit betekent dat de groep mensen die met of na kanker leeft steeds groter wordt, en dus dat de groep die onverzekerbaar is meegroeit”, voegt Broenland toe.

Lees verder op de NFK-site.