Aantal kankergevallen stijgt

Het aantal kankergevallen stijgt nog steeds, stellen onderzoekers van het IKNL (Integraal Kankercentrum Nederland) op Wereldkankerdag (4 febr).  De toename heeft vooral te maken met de groei van de bevolking en de vergrijzing. Los van deze ontwikkelingen komt huidkanker vaker voor, onder meer door zonne(bank)baden. Een melanoom werd in 2018 meer dan 7000 keer vastgesteld en een plaveiselcelcarcinoom bijna 14.000 keer. Door de bewustwording wordt het ook vaker gesignaleerd.

Kanker blijft doodsoorzaak nummer 1 in Nederland, zeggen deskundigen.

Prostaatkanker

Borstkanker is de meest geconstateerde vorm bij vrouwen (15.000 nieuwe diagnoses in 2018) en prostaatkanker bij mannen (12.500 nieuwe gevallen). Darm- en longkanker volgen, met respectievelijk 14.000 en ruim 13.000 nieuw geconstateerde slachtoffers onder vrouwen en mannen.

Inmiddels leeft 64 procent van de getroffen mensen vijf jaar na de diagnose nog. Patiënten met longkanker hebben slechtere prognoses dan patiënten met andere veelvoorkomende vormen: na vijf jaar leeft nog 19 procent. Ook patiënten met eierstokkanker, slokdarmkanker, maagkanker en alvleesklierkanker hebben minder goede kansen op genezing.

Ongeveer 800.000 Nederlanders leven op dit moment met of na kanker. Ook wie genezen is, ondervindt vaak nog gevolgen: vermoeidheid, angst voor terugkeer van de kanker, emotionele of relationele problemen. Daarom is er deze Wereldkankerdag aandacht voor “late gevolgen na kanker”.

Uit onderzoek in opdracht van KWF Kankerbestrijding blijkt dat 86 procent van de (ex-)kankerpatiënten een of meerdere ‘late’ klachten heeft.