AMG757 studie bij neuro-endocrien prostaatcarcinoom

Het ErasmusMC start met de AMG757 studie. Dit is een vroeg klinische studie bij patiënten met een neuro-endocrien prostaatcarcinoom waarbij zowel de kleincellige carcinomen als de tumoren die door behandeling neuro-endocriene differentiatie zijn ondergaan, behandeld kunnen worden met een nieuw bispecifiek antistof. Dit is een zogenaamde T-cel engager en activeert T-cellen om DLL3 positieve cellen te doden. Het gaat om een echte vroeg fase studie en dit geneesmiddel is alleen nog bij kleincellig longkanker getest. Daar heeft het veelbelovende werking. De AMG757 is dus de eerste studie bij prostaatkanker patiënten.

Patiënten kunnen in aanmerking komen als de tumor bepaalde eigenschappen heeft die duiden op neuro-endocriene kenmerken. Meestal zal een nieuw biopt nodig zijn om dat aan te tonen.

Wat zijn neuro-endocriene tumoren?

Neuro-endocriene tumoren (NET) zijn zeldzaam en ontstaan uit neuro-endocriene cellen die hormonen uit kunnen scheiden. Als deze cellen zich ongeremd gaan delen, kan er een neuro-endocriene tumor ontstaan. Neuro-endocriene cellen zijn verspreid door het lichaam en de tumor kan ook overal in het lichaam ontstaan. De meeste NET ontstaan in het maag-darmkanaal, de alvleesklier en de longen, maar ook de prostaat is mogelijk.

Uitbehandeld voor prostaatkanker of zijn er meer opties?

Zijn alle uro-oncologische studies DUOS studies?

© 2021, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in