Apalutamide immuno (mCRPC, 2de lijn)

Binnen DUOS is in november 2018 gestart met een nieuwe fase 1b studie bij uitgezaaide prostaatkanker: apalutamide immuno. Patiënten kunnen behandeld worden met een combinatie van apalutamide (een anti-androgeen) en immunotherapie (een zogenaamd PD1 checkpoint remmer).  Er zijn drie deelnemende centra: RadboudUMC, NKI-AvL, Franciscus Gasthuis & Vlietland.

Criteria

De behandeling kan worden gestart bij falen van behandeling met hormonale therapie (enzalutamide, abiraterone of apalutamide) voor hormoon-ongevoelig (castratie-resistent) prostaatkanker. Er zijn aanwijzingen dat een combinatie behandeling de effecten van immunotherapie in patiënten met prostaatkanker kan versterken. Belangrijke criteria zijn de aanwezigheid van lymfkliermetastasen of orgaanuitzaaiingen (meetbare ziekte op de CT-scan) en geen eerdere behandeling met chemotherapie, tenzij chemotherapie gegeven is in de hormoon-gevoelige setting.

Doel

Het primaire doel van de studie is de evaluatie van de veiligheid van deze combinatie. Er zal natuurlijk worden gekeken naar effectiviteit met een tweede doel: de bepaling welke patiënten baat zullen hebben van deze combinatietherapie. Hiervoor dient verplicht binnen de studie een biopt te worden afgenomen van een uitzaaiing om dit onderzoek mogelijk te maken.

Voor specifiekere criteria kunt u contact opnemen met uw behandelaar of met onderstaande artsen van de drie deelnemende centra.

RadboudUMC: dr. Niven Mehra

NKI: dr. Andre Bergman

Franciscus Gasthuis & Vlietland: dr. Paul Hamberg

Titel studie