ASCO 2020: JAVELIN avelumab plus chemo 7 maanden overlevingswinst bij blaaskanker

Fase 3 JAVELIN Bladder 100 onderzocht overlevingswinst middels voortzetting van een behandeling met chemotherapie met immunotherapie (avelumab) bij 700 patiënten met uitgezaaide blaaskanker. De groep waarmee werd vergeleken kreeg alleen de standaard chemotherapie. Eerdere persberichten gaven al aan dat de studie positief was en op ASCO 2020 is de abstract van de studie vrijgegeven. De presentatie heeft gister, 1e Pinksterdag om 19 uur Nederlandse tijd plaatsgevonden.

De abstract vermeldt 7 maanden overlevingswinst en dat is beslist aanzienlijk, aangezien het later inzetten van immunotherapie, bij terugkeer ziekte na eerdere immunotherapie, slechts 3 maanden voordeel laat zien. De abstract vermeldt nog niet veel details; aantal kuren, interval tussen stop chemo en start immunotherapie en vooral ook hoe lang de immunotherapie nu werd voortgezet. Het lijkt dat de immunotherapie werd voortgezet tot ziekteterugkeer en dat zou natuurlijk best lang en kostbaar kunnen zijn.

Te overwegen is dan ook doelmatigheidsonderzoek, bv volstaan 6 of 12 maanden behandeling, of kun je bv na 6 maanden stoppen en later hervatten? Misschien een toekomstige in DUOS verband met een van de middelen, zoals hier nu onderzocht avelumab? Of met pembrolizumab?

Maintenance avelumab + best supportive care (BSC) versus BSC alone after platinum-based first-line (1L) chemotherapy in advanced urothelial carcinoma (UC): JAVELIN Bladder 100 phase III interim analysis.

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in