ASCO-2020 NABUCCO, lage recurrence na preoperatief ipilimumab plus nivolumab

Tijdens de virtuele ASCO 2020 zijn biomarker data en geüpdatete klinische follow-up data van de NABUCCO studie gepresenteerd. De Nabucco studie (waarin 3 bij DUOS aangesloten ziekenhuizen participeren) onderzoekt de combinatie immunotherapie voorafgaand aan resectie van urotheelcelcarcinoom (blaas of hogere urinewegen).

In eerdere studies met anti-PD1 of anti-PD-L1 monotherapie werden al veelbelovende pathologische complete response (pCR) rates gezien. Echter, pCR werd voornamelijk gezien in patiënten met een lager ziektestadium (cT2-3N0) en in tumoren die CD8 T-cell activiteit laten zien op baseline. In de NABUCCO studie wilden de onderzoekers kijken of de combinatie anti-CTLA-4 + anti-PD-1 de pCR rate kon verhogen, voornamelijk in stadium III (cT3-4aN0M0 of ≥T1-4aN1-3M0) patiënten met een hoge kans op recidief na de operatie. Op ESMO 2019 in Barcelona werd eerder al response data gepresenteerd; 46% pCR en 58% van de patiënten had na behandeling geen invasieve blaaskanker (pCR of CIS/pTa). Nog eens 8% had een major pathological response.

Bij een mediane follow-up van 15.6 maanden hadden slechts 2 (8%) patiënten een recidief (beide non-responders); 1 van deze patiënten is overleden aan gemetastaseerde ziekte.

Tumoren van patiënten met een complete tumor response (patiënten met pCR of CIS/pTa in de biomarker analyse) hadden een hogere (net niet significante) tumor mutational burden. Bij baseline waren er geen verschillen in response tussen patiënten met hoge en lage CD8 T cell aanwezigheid. Ook waren er geen verschillen in immune gene signatures, zoals interferon gamma, tumor inflammation en CD8 T-effector signatures, wat suggereert dat response onafhankelijk lijkt van reeds bestaande anti-tumor CD8 T cell immunity in deze set.

Uit een exploratieve gen expressie analyse kwam naar voren dat non-response geassocieerd was met een baseline B cell immune signature. De aanwezigheid van Tertiary lymphoid structures (TLS) verschilde niet tussen complete responders en non-responders bij baseline. Wel bleek dat TLS significant verhoogd waren na behandeling patienten met een complete tumor response.

Concluderend, we zien na 15.6 maanden follow-up een lage recurrence na preoperatief ipilimumab plus nivolumab. Daarnaast lijkt pathologische complete response niet alleen gereserveerd voor tumoren met een al bestaande anti-tumor CD8 T cell activiteit.

Link naar poster: https://meetinglibrary.asco.org/record/186065/poster

Sessie presentation Title: Perioperative Novel Systemic Immunotherapy-Based Approaches in Urinary Cancers – door Shilpa Gupta

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in