ASCO-2020 RESPONDER: pembrolizumab bij blaaskanker

Pembrolizumab is een vorm van immuuntherapie die in Nederland wordt toegepast voor behandeling van lokaal gevorderde of uitgezaaide vorm van blaaskanker. Helaas weten we dat pembrolizumab maar bij een deel van de blaaskanker patiënten effectief is. Daarom is het van belang om te trachten dié patiënten te identificeren die je zinvol kunt behandelen. Ook de patiënten waarbij je geen effect van de immuuntherapie verwacht, wil je kunnen identificeren om te voorkomen dat deze patiënten onterecht blootgesteld worden aan een behandeling die niet effectief is. Helaas kunnen we deze selectie nu nog niet maken omdat nog niet goed bekend is welke factoren hierbij van belang zijn. Binnen de RESPONDER studie wordt onderzoek gedaan naar deze factoren. De RESPONDER studie werd in 2017 geopend binnen enkele DUOS ziekenhuizen, maar is inmiddels gesloten voor inclusie.

ASCO 2020

De eerste resultaten van de studie zijn dit weekend als poster gepresenteerd op het jaarlijkse symposium van de American Society of Clinical Oncology (ASCO). Voor dit onderzoek werd op verschillende momenten tijdens de behandeling in het bloed van patiënten gekeken naar de eigenschappen van immuun cellen. Er werd met name gekeken naar zogenaamde T cellen omdat deze een belangrijke rol spelen in de werking van pembrolizumab. In het bloed van patiënten waarbij pembrolizumab effectief is werden veranderingen gezien in de helper T cellen, die erop wijzen dat deze cellen actiever worden tijdens de behandeling. Daarnaast waren er aanwijzingen dat dat deze T cellen tijdens de behandeling vanuit het bloed naar de tumor toe gaan. Bij patiënten waarbij pembrolizumab niet effectief is werden deze veranderingen in het bloed niet gezien. Ook in tumor biopten van patiënten werden de T cellen onderzocht. Hieruit bleek dat er voor de start van behandeling al meer actieve helper T cellen aanwezig zijn in de tumor van patiënten waarbij pembrolizumab effectief is vergeleken met patiënten waarbij pembrolizumab niet effectief is. Bij patiënten waarbij pembrolizumab effectief is werd ook gezien dat verschillende soorten immuun cellen binnen de tumor tijdens de behandeling dichter bij elkaar in de buurt kwamen. Vermoedelijk kunnen deze immuun cellen elkaar daardoor helpen om een goede immuun response tegen de kanker cellen op te wekken, en is de behandeling met pembrolizumab daardoor effectiever. We denken dat dit een belangrijk mechanisme is voor de werking van pembrolizumab in blaaskanker.

Meer informatie? Voer uw zoekwoord (bv blaaskanker studies, pembrolizumab, T-cellen, immuuntherapie enz) in bij de zoekfunctie op de homepage (www.stichtingduos.nl)

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in