ASTRO 2018: radiotherapie bij prostaatkanker

ASTRO nieuws. Lange termijn uitkomsten van een serie separate studies ondersteunen de werkzaamheid en tolerantie van verschillende vormen radiotherapie in de behandeling van gelokaliseerde, laag- en gemiddeld risico prostaatkanker. Dat is de boodschap van een sessie op ASTRO (American Society for Radiation Oncology) 2018. Hierbij werd benadrukt dat de angst voor toxiciteit na vijf jaar door deze studies niet werd bevestigd, terwijl tevens -ook uit nog lopende trials- bleek, dat met steeds kortere (5 in totaal) en daarmee kostenaantrekkelijke behandelingen een evengoed resultaat kon worden behaald.

Short-Term Androgen-Deprivation Therapy with Radiotherapy Improves Survival over Radiotherapy Alone for up to 10 Years among Men with Early Stage Prostate Adenocarcinoma

Hypofractionated Radiation Provides Same Prostate Cancer Outcomes as Conventional Radiation, 11-Year Study Shows

Ten-Year Outcomes and Toxicity With Moderately Hypofractionated (70 Gy in 28 fractions) Intensity-Modulated Radiation Therapy for Localized Prostate Cancer. (speaker: Ibrahim Abu-Gheida)

Men with low- and intermediate-risk prostate cancer can safely benefit from fewer, higher-dose radiation treatments