Ave-short studie: 15 deelnemende DUOS ziekenhuizen

De Ave-short studie is uitgebreid met vier nieuwe sites: Rijnstate ziekenhuis, Canisius Wilhelmina Ziekenhuis, Zuyderland Medisch Centrum en Hagaziekenhuis. Het totale aantal deelnemende ziekenhuizen is daarmee gestegen tot 15.

Avelumab bij blaaskanker beperken tot 6 maanden

Om de doelmatigheid van de behandeling met avelumab te verbeteren, onderzoekt het Erasmus MC met DUOS ziekenhuizen en de Nederlandse zorgverzekeraars  of de behandeling met avelumab bij blaaskanker beperkt zou kunnen worden tot zes maanden. Binnen de studie zal tevens basaal onderzoek worden verricht naar biomerkers in het bloed om de selectie van patiënten die wellicht meer baat hebben bij de behandeling (en welke patiënten juist niet) te optimaliseren. Daarnaast wordt bij een deel van de patiënten het verloop van avelumab bloedspiegels onderzocht. Zo kan in later onderzoek overwogen worden een ander schema, bijvoorbeeld eens-per-3-weken in plaats van eens-per-2-weken, toe te passen. Financiele ondersteuning is bijeengebracht door Stichting DUOS, een bijdrage vanuit de afdeling Interne Oncologie van het ErasmusMC en de Stichting Treatmeds. In totaal worden 101 patiënten geïncludeerd in de studie.

Meer informatie over Ave-short, deelnemende sites en contactpersonen vindt u hier.