Belangrijke update DORA

Tijdens de virtuele ASCO 2020 meeting vond ook de DORA investigator meeting plaats. De inclusie van deze studie met DOcetaxel- RAdium223  bij mCRPC (gemetastaseerd prostaatcarcinoom) loopt goed, maar in de maanden maart, april, mei 2020 is er een dip te zien, zowel in aantallen inclusie in Nederland als vanzelfsprekend ook in de sites in de US. De meeste inclusies komen nog altijd vanuit Memorial Sloan Kettering Cancer Center (New York). Op het hoogtepunt van de Covid-19 pandemie in New York heeft het studieteam besloten dat patiënten in DORA die behandeld werden met docetaxel alleen (de controlegroep dus) deze kuren desgewenst ook in het verwijzende ziekenhuis mochten krijgen, dit om reizen voor patiënten zoveel mogelijk te beperken.

DORA controlegroep: kuren en onderzoek in eigen ziekenhuis

Aarzeling voor patiënten om te reizen is er natuurlijk nog steeds, ook in Nederland. Daarom is besloten om nieuwe patiënten in DORA, indien gerandomiseerd in de controlegroep, de optie te bieden de kuren en bijbehorend onderzoek in het eigen ziekenhuis te krijgen. Dat vereist natuurlijk wel goede afstemming met het verwijzende ziekenhuis, maar de ervaring (bv bij acute opname studie patiënten) leert dat die bereidheid tot samenwerking er altijd wel is.

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in