Beweging vergroot overlevingskans na diagnose niet-uitgezaaide prostaatkanker

Al eerder schreef Stichting DUOS over een onderzoek waarbij werd aangetoond dat de overlevingskans na diagnose prostaatkanker kan worden verlengd door (stevige) fysieke inspanningen. Nu is dit opnieuw door een studie aangetoond. De eerste auteur, Ying Wang van de American Cancer Society in Atlanta, stelt dat mannen met niet uitgezaaide prostaatkanker die regelmatig stevige tot zeer inspannende oefeningen deden een 31 tot 37 procent lagere kans hadden om te overlijden tijdens de studie. Hij baseerde deze conclusie op een lange termijn onderzoek van 7000 mannen die tussen 1992 en 2011 diagnose prostaatkanker kregen. De gemiddelde leeftijd tijdens de diagnose was 71, er waren 2700 doden tot 2012, waarvan 450 door prostaatkanker en 750 door een hartaandoening. Het gemiddelde aantal jaar tussen diagnose en overlijden was 8 jaar voor degenen die stierven aan kanker en 10 jaar voor degenen die aan andere oorzaken overleden. Behalve dat de groep actievelingen slanker was, waren ze ook aanhangers van een gezonde levensstijl: ze waren meestal niet-rokers, namen extra vitaminen en aten vaker vis.

De American Cancer Society raadt tenminste 150 minuten per week bescheiden, of 75 minuten stevige fysieke activiteit aan.

Recreational Physical Activity in Relation to Prostate Cancer–specific Mortality Among Men with Nonmetastatic Prostate Cancer  in European Urology