Blaaskanker: NABUCCO presentatie Nick van Dijk

DUOS geeft graag een podium aan jong talent. Zo was het ook dit jaar -voor inmiddels de 10de keer, voor 2 promovendi mogelijk om een presentatie te houden op het 10de DUOS Jaarsymposium naar aanleiding van hun proefschrift. Nick van Dijk was 1 van de promovendi de werd gekozen met zijn proefschrift over de NABUCCO studie.  In plaats van een live presentatie maakte Nick in dit ‘corona-jaar’ een video verslag.

In de NABUCCO studie werden patiënten met locoregionaal geavanceerd blaaskanker behandeld met anti-CTLA-4 + anti-PD-1 in het Antoni van Leeuwenhoek. Onderzocht werd of het mogelijk is de combinatie anti-CTLA-4 + anti-PD-1 te geven voorafgaand aan verwijdering van de tumor. Daarnaast werd onderzocht of deze behandeling de pCR rate kon verhogen in locoregionaal gevorderde, stadium III (cT3-4aN0M0 of ≥T1-4aN1-3M0) patiënten met een hoge kans op recidief na de operatie. Alle 24 (100%) patiënten konden resectie van de tumor ondergaan, 23 (96%) binnen 12 weken na de 1e gift met immuuntherapie. In NABUCCO had 46% na behandeling een pCR. In totaal had 58% van de patiënten geen invasieve blaaskanker (pCR of CIS/pTa) na behandeling met anti-CTLA-4 + anti-PD-1. Nick van Dijk vertelt in zijn video (klik hier voor: ‘NABUCCO studie’ ) over de mediane follow-up en de conclusies. De resultaten van het 1e cohort werden gepubliceerd in ‘Nature Medicine’.

Een tweede cohort van de NABUCCO, waarin het meest optimale behandelschema wordt onderzocht, is momenteel open voor nieuwe patiënten. Inmiddels zijn er 3 centra waar deze behandeling wordt gegeven; het NKI-AVL, het UMC Utrecht en het Radboud UMC Nijmegen.

© 2021, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in