Blaaskankermedicijn Tice BCG tekort

De FDA heeft Tice BCG toegevoegd aan haar officiële lijst van ‘drugs in short supply’. Tice BCG is een bacterie (Calmette-Guérin) based immunotherapie product dat sinds 40 jaar wordt gebruikt in de behandeling van blaaskanker. Het middel is geïndiceerd voor behandeling en profylaxis van carcinoma in situ (CIS) in de blaas en profylaxis van de primaire of terugkerende stage Ta en/of T1 papillaire tumor na transurethrale resectie. Het tekort heeft inmiddels dergelijke vormen dat zowel de behandeling, als klinische trials als het geduld van de artsen in de US negatief wordt beïnvloed. Volgens de fabrikant (Merck & Co) ontstonden de problemen door een stijgende wereldwijde vraag. Naar verwacht zal het tekort in ieder geval nog dit jaar voortduren. In Nederland is gelukkig nog geen sprake van een tekort aan Tice BCG.

De fabrikant heeft (in de US) een FAQ lijst uitgegeven waarin de meest voorkomende vragen worden beantwoord.

Duos schrijft regelmatig over (de ontwikkeling van) kankermedicijnen, lees bijvoorbeeld ook ‘Dure medicijnen?’