Blaasverwijdering: is het te vermijden?

Op het Forum Blaaskanker leest u veel berichten en ervaringen van mensen gediagnosticeerd met spierinvasieve blaaskanker die graag hun blaas willen behouden.

Zoals het verhaal van Gerard Korver ‘Spierinvasieve blaaskanker zonder blaasverwijdering’. Zijn ervaringen dateren van ruim tien jaar geleden en worden mede gekleurd door het feit dat hij in Nederland is geopereerd en in Frankrijk verder werd behandeld. Meer recent is het verhaal en de vraag van Anja voor haar man, vorig jaar gediagnosticeerd met spierinvasieve blaaskanker: ‘Is verwijdering blaas te vermijden?’

Lees in dit kader ook het DUOS nieuwsbericht van vorige week. ‘Immuuntherapie voorkomt verwijdering blaas bij deel blaaskankerpatiënten’.  Uit recent onderzoek blijkt dat chemotherapie vóór een geplande blaasverwijdering soms zó goed werkt, dat de operatie overbodig wordt. Probleem is dat momenteel niet goed te achterhalen is welke patiënten deze operatie bespaard kan worden.

Momenteel is een studie gaande die de patiënten waar een blaasverwijdering veilig achterwege kan worden gelaten, probeert te identificeren.

Ook de vraag van Corien op het Forum Blaaskanker ‘Eventueel nog andere mogelijke behandelingen i.p.v. cystectomie?’ en het uitgebreide antwoord, zijn in dit kader nuttige bronnen.

© 2021, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in