CAR-T immuuntherapie weer stap verder

Onderzoekers van Cardiff University vonden een variant van de zogenoemde T-cel die meerdere vormen van kanker, waaronder borst- en longkanker, zou kunnen herkennen. Het isoleren van de receptor die verantwoordelijk is voor de herkenning en het vervolgens plaatsen van deze receptor in andere T-cellen, kan in de toekomst leiden tot een product waarmee vele kankerpatiënten kunnen worden behandeld. Let wel ‘in de toekomst’ want de nieuwe T-cellen zijn vooralsnog alleen op muizen getest. En het duurt zelfs nog jaren voordat er sowieso getest kan worden of deze therapie ook voor mensen werkt. De onderzoekers publiceerden hun resultaten deze week in Nature Immunology, Safety and feasibility of anti-CD19 CAR T cells with fully human binding domains in patients with B-cell lymphoma.

Er is de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt op het gebied van cellulaire therapie. Dankzij T-cellen kunnen bepaalde vormen van kanker al worden behandeld, maar tot nu toe gaat het alleen om kanker die in het bloed voorkomt, zoals leukemie.

T-cellen zijn afweercellen die deel uitmaken van het menselijk immuunsysteem. Als deze worden geïsoleerd uit het bloed en vervolgens gemodificeerd en weer teruggeplaatst in het lichaam, kunnen zij specifieke eiwitten of antigenen herkennen of zelfs elimineren als deze cellen kwaadaardig zijn. Dit heet CAR-T-immuuntherapie.

Deze CAR-T-therapie kan bepaalde kankervormen veranderen van een dodelijke in een chronische ziekte. De nieuw ontdekte T-cel kan vermoedelijk ook kankervormen in het weefsel ontdekken, zoals long-, borst-, of prostaatkanker. Dit was tot nu toe niet mogelijk.

Lees het complete artikel op nu.nl

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in