CARD studie; extra grote centra

In CARD (zie hier YouTube link) wordt onderzocht of patiënten die al abiraterone (of enzalutamide) en docetaxel hebben gehad als derde lijn nu het beste kunnen worden behandeld met Cabazitaxel of toch nog met een cross-over naar de andere androgeenblokker enzalutamide (of abiraterone). Het betreft een gerandomiseerde open label studie. De patiënten worden middels loting in twee gelijke groepen verdeeld. Het eindpunt van de studie is progressievrije overleving (bij daartoe geschikte patiënten is als vierde lijn dus altijd nog de andere behandelarm mogelijk). De studie zal een belangrijk antwoord geven op de vraag welke derde lijn beter is. Dus, meer specifiek, een antwoord op de vraag wat de meest aangewezen volgorde van de middelen is.

Nu de start van de studie CARVE is vertraagd en de instroom van patiënten in CARD langzamer gaat dan verwacht door een trage opstart in grote landen als Duitsland, de UK en Oostenrijk, maar daarnaast echt de wens bestaat om in de loop van 2017 de eerste resultaten te zien, is besloten dat enkele aanvullende grotere Nederlandse centra alsnog gaan aanhaken aan CARD. In het ErasmusMC wordt de studie met voorrang opgestart en verwacht gaat de studie daar eind augustus open. Er is nog overleg met enkele andere centra.

Open is de studie nu dus reeds in Amphia Breda (Dr. Ten Tije en dr. Westgeest), Radboud UMC Nijmegen (Dr. Van Oort),  Zuyderland Sittard/Heerlen (Dr. Peters ) en binnenkort ErasmusMC KankerInstituut (Dr. Lolkema en Dr. De Wit). Zie ook ‘Ziekenhuizen Card‘.

Voor verwijzingen en vragen is, naast direct contact met genoemde artsen. een email naar info@stichtingduos.nl een doelmatige weg.