Cognitieve problemen bij werkende kankerpatienten

Patiënten die na de behandeling van kanker terugkeren naar werk, hebben vaak te maken met cognitieve stoornissen. Hiermee worden stoornissen bedoeld die te maken hebben met het verwerken van informatie. Functies zoals waarneming, aandacht, concentratie, geheugen, oriëntatie, taalgebruik en vaardigheden. Stoornissen in één of meer van de cognitieve functies kunnen aanleiding geven tot problemen in het dagelijks leven. U kunt dan denken aan: vergeetachtigheid, vergeten welke dag het is of niet op woorden kunnen komen, problemen niet kunnen oplossen, verstoring van het dag- en nachtritme, verdwalen, zichzelf en het huishouden niet meer verzorgen en apathie. Uit onderzoek gepubliceerd op IKNL blijkt dat dergelijke symptomen door patiënten worden gerapporteerd onafhankelijk van het type behandeling. Ook trad er geen verbetering op in de eerste 18 maanden na terugkeer naar hun werkomgeving. Volgens de onderzoekers is meer aandacht nodig voor de impact van cognitieve stoornissen bij werkende patiënten met kanker.

Lees meer op de site van IKNL.

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in