Crowdfunding voor alternatieve kankerbehandelingen

Het is een voornamelijk Amerikaans fenomeen: het organiseren van crowd funding campagnes op het gebied van homeopathie voor kankerpatiënten.  De Canadese arts Jeremy Snyder was PI van een studie naar dit fenomeen waarvan de resultaten op 1 januari werden gepubliceerd in Lancet Oncology  ‘Patients’ crowdfunding campaigns for alternative cancer treatments’.

Crowd funding campagnes kunnen zeer veel geld opbrengen voor homeopatische behandelingen waarvan op geen enkele wijze ooit is aangetoond dat deze effectief zouden zijn. Een onderzoek in juli 2018 op het platform GoFundMe bracht ruim 200 campagnes aan het licht waarbij individuele kankerpatiënten een bijdrage vroegen voor een homeopathische behandeling. Ruim 85% van de patiënten had de Amerikaanse nationaliteit. De overige 15% was voornamelijk afkomstig uit Canada en de UK. Ook was er 1 patiënt uit respectievelijk Duitsland, Ierland en Spanje. Er werd ruim 5.8 miljoen dollar gevraagd. Opgehaald werd US $1.4 miljoen (24% van het gevraagde bedrag) door 13.621 donateurs.

Er zijn drie belangrijke redenen waarom patiënten zich wenden tot dit platform. 38% gebruikt homeopathie als een complementaire behandeling naast de standaard behandeling, 29% wilde geen standaardbehandeling en wierp zich volledig op de homeopathie. 31% wilde graag een homeopathische behandeling omdat ze de standaard therapie niet konden betalen of verdragen. Volgens Snyder zijn de behandelingen waarvoor geld wordt opgehaald, complete onzin. Hij pleit voor meer objectieve informatie over zin en onzin van ‘alternatieve’ behandelingen.

De inname van (voedings)middelen naast de standaardtherapie, kunnen de standaardtherapie beinvloeden, lees:

Behandeling tegen kanker wordt beinvloed