Dosisreductie enzalutamide: studie REDOSE

Enzalutamide is een veel gebruikt geneesmiddel voor patiënten met gemetastaseerde Castratie Resistente Prostaatkanker (mCRPC). Het bijwerkingen profiel van enzalutamide wordt vooral geassocieerd met het centrale zenuwstelsel zoals vermoeidheid, achteruitgang van de cognitie en het ontstaan van depressieve symptomen. Met name oudere, kwetsbare patiënten hebben een groter risico op deze bijwerkingen. In de fase 1 studie van enzalutamide werd gevonden dat vermoeidheid een dosis-gerelateerde bijwerking is, die afneemt na dosisreductie. Daarnaast bleek uit de fase 1 studie dat de androgeen receptor, waar enzalutamide aan bindt en zijn werking op uitoefent, al verzadigd raakt bij een veel lagere dosering van 60mg dan de geregistreerde dosering van 160 mg. Onze hypothese is dat er een relatie is tussen de geneesmiddelconcentratie en centraal zenuwstelsel bijwerkingen zoals vermoeidheid.

Vraagstelling

Tijdens deze studie willen we onderzoeken of patiënten op een gereduceerde dosering minder bijwerkingen ervaren van het centrale zenuwstelsel zoals vermoeidheid, achteruitgang van de cognitie en depressie, ten opzichte van patiënten op de normale dosering, zonder verlies van effectiviteit.

Zie hierbij de complete beschrijving van de studie, inclusief deelnemende ziekenhuizen en in- exclusiecriteria.

© 2021, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in