Durvalumab in basispakket

Durvalumab wordt opgenomen in het basispakket, zo maakte minister Bruins van Medische Zorg vorige week bekend. Durvalumab (bij indicatie longkanker) is een immuuntherapie die de anti tumor-respons van het immuunsysteem verbetert bij een specifieke groep longkankerpatiënten waarvoor nog geen curatieve behandeling beschikbaar is.

Durvalumab wordt momenteel onderzocht binnen DUOS bij uro-oncologische indicaties (blaaskanker).

Daartoe zijn sinds kort twee studies met durvalumab gestart bij spierinvasieve en niet-spierinvasieve blaaskanker.

Sinds mei is de NIAGARA studie bij spierinvasieve blaaskanker open. Hierbij wordt de toegevoegde waarde van immunotherapie (durvalumab) gegeven aan chemotherapie voorafgaande aan een cystectomie onderzocht. Immunotherapie is bewezen effectief bij patiënten met uitgezaaide blaaskanker. De vraag is nu of immunotherapie in eerdere fase van de ziekte wellicht nog effectiever is en toevoegt aan de overlevingswinst met NAC.

Daarnaast is binnen DUOS in juni gestart met een fase 3 studie bij niet-spierinvasieve blaaskanker (NMIBC): POTOMAC. Patiënten kunnen behandeld worden met een combinatie van de PD-L1 remmer durvalumab en BCG of BCG alleen.