Een versus twee inductierondes met BCG in hoog risico NMIBC

Intravesicale spoelingen met BCG is de standaard therapie voor patiënten met een hoog risico niet-spierinvasief urotheelcarcinoom van de blaas (NMIBC). Na een inductie cyclus met 6 spoelingen volgt BCG in maintenance schema gedurende 1 tot 3 jaar. Patiënten worden elke 3 maanden geëvalueerd met cystoscopie en urinecytologie. Indien bij eerste evaluatie persisterend hooggradig NMIBC (TaHG) of carcinoma in situ wordt aangetoond dan is de aanbeveling om een tweede inductie cyclus met 6 spoelingen BCG te geven, omdat er een reële kans is dat patiënt alsnog in remissie gaat.

Bladder Calculator

De EORTC ontwikkelde in het verleden een ‘Bladder Calculator’ waarbij het risico op recidief en progressie van NMIBC aan de hand van een aantal klinische pathologische parameters bepaald kan worden. Een belangrijke tekortkoming van deze Calculator is dat het risico op recidief en progressie overschat wordt, omdat de calculator is ontwikkeld op een grote database van patiënten die in een ver verleden zijn behandeld. BCG was toen nog geen standaard therapie en ook de protocollaire re-resectie voor TaT1HG ziekte was niet gebruikelijk. Derhalve zijn deze patiënten niet conform de huidige stand van de praktijk behandeld.

Daniels et al rapporteerden recent Contemporary oncologic outcomes of second induction course BCG in patients with nonmuscle invasive bladder cancer in Urologic Oncology over de huidige uitkomsten van patiënten met hoog risico NMIBC die ofwel 1 inductie ronde met BCG hadden gehad (n=353) versus een cohort dat 2 inductie rondes met BCG hadden gehad (n=116). De complete response na 3 maanden was in cohort 1 78% en in cohort 2 89%. De progressie naar spierinvasieve ziekte bleek slechts 1,4% in cohort 1 en 3,4% in cohort 2. Hoewel niet-gerandomiseerd, is dit een studie waar urologen toch belangrijke informatie uit kunnen halen:

• De eerste cystoscopische evaluatie na start inductie BCG bij patiënten met hoog risico NMIBC is met name gericht op het uitsluiten van progressie
  • Indien persisterend CIS of TaHG ziekte na 1x inductie BCG dan kan met een tweede inductie ronde BCG nog een significant aantal patiënten in remissie gaan
  • De EORTC bladder calculator overschat het risico op recidief en progressie in hoog risico NMIBC die BCG krijgen
  • Bij persisterend T1HG na 1x inductie met BCG is het advies nog steeds radicale cystectomie, zoals dat voor alle vormen van BCG unresponsive NMIBC het geval is

Binnen DUOS

Binnen DUOS lopen verschillende studies die de effectiviteit van immunotherapie al dan niet in combinatie met BCG onderzoeken; te weten

In tijden van BCG tekorten is het van grootste belang dat deze studies snel rekruteren, omdat dit mogelijk nieuwe therapeutische opties voor hoog risico NMIBC gaat opleveren.

Heeft u een potentiële kandidaat? Verwijs hem of haar dan naar de sites waar de studies lopen.