Erfelijkheidsonderzoek prostaatkanker

Borst- en prostaatkanker in de familie? Dan is het in bepaalde situaties verstandig om erfelijkheidsonderzoek te doen. Die noodzaak bleek op de jaarlijkse donateursdag van de ProstaatKankerStichting.nl op 11 oktober 2018 .

BRCA1 en BRCA2

Erfelijkheidsonderzoek wordt geadviseerd als bij een vrouw jonger dan 50 jaar borstkanker wordt geconstateerd én als bij een eerstegraads verwante in de familie sprake van een prostaatkanker voor de zestigste verjaardag. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat als betrokkenen patiënten in hun DNA bepaalde genmutaties hebben, de zogenaamde BRCA1 en BRCA2, de kans erg groot is dat ook andere familieleden borst- of prostaatkanker krijgen.

Op de donateursdag spraken ook urologen, oncologen en wetenschappelijk onderzoekers over behandelmogelijkheden bij oplopende PSA-waarde. Die oorzaak kan een ontsteking zijn maar ook kwaadaardig van aard en dan is er een toenemend aantal behandelmogelijkheden. De middag werd afgesloten met een presentatie over een onderzoek voor uitbehandelde patiënten.

Zodra de presentaties van de Donateursdag verschijnen op de site van de ProstaatkankerStichting laten we het u weten!

Meer over genetisch aspect prostaatkanker op DUOS

Genetisch risico prostaatkanker

Erfelijke en familiaire tumoren

Genetische analyse prostaatkanker opent weg naar vele nieuwe behandelingen