Europese geneesmiddelenontwikkeling snel achteruit

Europa gaat snel achteruit op het gebied van geneesmiddelontwikkeling. Een belangrijke reden hiervoor is dat China en de Verenigde Staten meer investeren in de ontwikkeling van nieuwe medicijnen dan de EU, aldus het rapport van Charles River Associates.

In 2002 was 41% van alle investeringen in nieuwe geneesmiddelen Europees. Nu nog maar 31%. Het aandeel in wereldwijde klinische trials gaat ook achteruit, van 25,6% in 2010 naar 19,3% in 2020. Maar vooral op het terrein van de nieuwste cel- en gentherapieën loopt Europa achter de ontwikkelingen aan. Het aantal testen in ziekenhuizen van deze nieuwe behandelingen is in de VS twee keer zo groot als in Europa. In China zelfs bijna drie keer zo hoog. De groei in zowel de VS als China gaat hard: stijgingen van 70 en 67%. In Europa stagneren de aantallen volgens een rapport van Charles River Associates

De onderzoekers stellen een aantal nieuwe maatregelen voor om de situatie te verbeteren. Zo wordt aangeraden om de ontwikkeling van life sciences hubs in de Europese Unie te stimuleren, analoog aan Boston en San Francisco in de VS. Hierbij zou speciale aandacht moeten zijn voor het MKB bedrijfsleven. Andere speerpunten liggen op het versterken van de digitale infrastructuur en het onderzoek naar nieuwe gen- en celtherapieën.

Directeur Gerard Schouw van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) vindt dit zeer zorgelijk. ‘Niet alleen missen patiënten zo de kans om deel te nemen aan onderzoek naar nieuwe behandelingen. Ook dreigen we als Europa voor onze medicijnen afhankelijk te worden van China en de VS.

Lees het complete artikel op Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen

Wachten op medicatie door de sluisprocedure

Nederlandse patienten wachten veel langer op medicijnen dan patienten in andere Europese landen

Nieuw geneesmiddelensysteem noodzakelijk