Folaatgebrek lijkt kans op blaaskanker bij rokers te vergroten

‘Folaatgebrek lijkt kans op blaaskanker bij rokers te vergroten.’ Tot die conclusie komen Alina Vrieling (Radboudumc) en collega’s in een publicatie in de International Journal of Cancer. Meer specifiek lijkt een lagere serumfolaatconcentratie (de anionische vorm van foliumzuur) bij actieve rokers samen te hangen met een toegenomen risico op urotheelcelcarcinomen van de blaas, met name de agressieve vormen van deze ziekte. Volgens de onderzoekers kan dit verband mogelijk zijn gemist in eerdere studies, omdat daarin alleen is gekeken naar het totaal aan blaaskankers en niet specifiek naar het type urotheelcelcarcinoom van de blaas. Er zijn aanwijzingen dat een tekort aan foliumzuur het risico op agressieve blaaskanker kan verhogen via veranderingen in DNA-methylatie.

Volgens de onderzoekers kan het feit dat folaatgebrek mogelijk de kans op agressieve blaaskanker bij rokers vergroot, zijn gemist in eerdere studies, omdat daarin de focus lag op folaat uit voeding in plaats van serumfolaat. Ook is hierbij alleen gekeken naar de totale incidentie van blaaskanker en niet specifiek naar het type urotheelcelcarcinoom van de blaas. Het is mogelijk dat folaat het ontstaan van agressieve blaaskanker reguleert via DNA-methylatie, maar het exacte mechanisme achter de samenhang van folaat met agressieve blaaskanker moet nog worden opgelost.

Lees verder op iknl.nl

Op DUOS treft u veel informatie over risicofactoren bij blaaskanker, waaronder:

Of type bij de zoekfunctie op de  homepage (www.stichtingduos.nl) ‘blaaskanker’ of ‘urotheelcelcarcinoom’ in.