Geen standaardbehandelopties meer? DNA-test biedt mogelijk alternatief

Voor mensen met kanker die geen standaard-behandelopties (meer) hebben, is er de mogelijkheid om via een uitgebreide DNA-test behandelopties te vinden die bij hun DNA-profiel en tumortype werken. Dit is onder meer mogelijk in het Erasmus MC. Zo kan een patiënt met maagkanker bijvoorbeeld baat hebben bij een geneesmiddel dat tegen borstkanker is ontwikkeld. Daarnaast levert de uitslag van de DNA-test gegevens over lopende studies naar nieuwe geneesmiddelen, waaraan patiënten met zeldzame tumoren zouden kunnen deelnemen.

De DNA-test wordt aangeboden aan patiënten waarvoor geen standaardbehandelingen meer zijn. Zo wordt gekeken of patiënten eventueel in aanmerking kunnen komen voor een behandeling in studieverband. De DNA-test wordt uitgevoerd door Hartwig Medical Foundation. Het Erasmus MC vertrouwt daarbij op recente resultaten uit in Nederland uitgevoerd onderzoek, die binnenkort ook in een toonaangevend internationaal vaktijdschrift gepubliceerd worden. Daaruit blijkt dat patiënten via het uitvoeren van deze DNA-test regelmatig in aanmerking kunnen komen voor een experimentele behandeling. Dr. Martijn Lolkema, internist-oncoloog en studieleider van verschillende studies binnen het Erasmus MC Kankerinstituut, en prof. Stefan Sleijfer, afdelingshoofd Interne Oncologie van het Erasmus MC Kankerinstituut en voorzitter van het bestuur van het Center for Personalized Cancer Treatment (CPCT), vatten samen: “Dit is een zeer belangrijke stap voor implementatie van deze uitgebreide DNA-test in de behandeling van patiënten waarvoor er geen standaard-behandelopties meer zijn.”

Over- en onderbehandeling terugdringen

Via de uitgebreide DNA-test met gekoppelde databanken kunnen patiënten en behandelaars samen in toekomst nog eerder de juiste behandeling voor patiënten vinden. Daardoor wordt zowel over- als onderbehandeling teruggedrongen en gepast gebruik van geneesmiddelen gestimuleerd.

In het kader van haar maatschappelijke rol als Universitair Medisch Centrum pakt het Erasmus MC hiermee haar verantwoordelijkheid om haar publieke infrastructuur beschikbaar te stellen voor gepast gebruik.

Meer weten over gepersonaliseerde behandelopties bij kanker? Lees ook het interview met prof. Stefan Sleijfer op AmazingErasmusMC.

Bron: Hartwig Medical Foundation.