Genetische analyse prostaatkanker opent weg naar vele nieuwe behandelingen

In de grootste studie tot nu toe met als doel de genetische analyse van prostaatkanker, hebben onderzoekers maar liefst 80 nieuwe potentiële medicijndoelen gevonden. De studie, die werd uitgevoerd in de UK, opent daarmee een breed aandachtsveld aan nieuwe, genetische gerichte behandelingen.

Nog niet lang geleden stond een genetische analyse gelijk aan een tijdverslindend onderzoek. Dankzij nieuwe technologieën gaat dit proces significant sneller en daarmee goedkoper. PI van de studie,  Prof. Rosalind Eeles stelt, “Een van de uitdagingen die we vonden, ligt in de complexiteit van de kanker en daarbij in de uiteenlopende manieren om deze te behandelen.’

Dr. Justine Alford, van Cancer Research U.K.: ‘Tot op heden kunnen we nog onvoldoende nauwkeurig voorspellen hoe de prostaatkanker van een bepaalde persoon gaat verlopen. We moeten vaart maken met voorspellers -in de vorm van zowel genetische analyses als biomarkers- om een gerichte behandeling in de toekomst mogelijk te maken.’

Lees:

Sequencing of prostate cancers identifies new cancer genes, routes of progression and drug targets in Nature genetics