Genetische informatie prostaatkanker selecteert juiste patienten

De Nederlandse prostaatkanker onderzoekers hebben de handen ineen geslagen. In een recente publicatie The genomic landscape of metastatic castration-resistant prostate cancers reveals multiple distinct genotypes with potential clinical impact in de toonaangevende Nature Communications lieten ze zien dat het grootschalig aflezen van genetische informatie in prostaatkanker kan helpen bij het selecteren van de juiste patiënten voor bepaalde geneesmiddelen.

‘De data tonen aan dat het CPCT en alle artsen, verpleegkundigen, datamanagers en patiënten die mee hebben gedaan aan de CPCT-02 studie de eerste stappen mogelijk hebben gemaakt naar een meer persoonsgerichte aanpak voor prostaatkanker patiënten. We zijn binnen DUOS nu bezig vervolgstappen te zetten om echt te komen tot een verbeterde selectie van prostaat kanker patiënten in de nabije toekomst, ‘ aldus hoofdonderzoeker dr. Martijn Lolkema.