Hoe beleven anderen het leven na de diagnose kanker?

Geïnteresseerd hoe anderen het leven beleven na de diagnose kanker? We selecteerden in willekeurige volgorde 4 boeken van prostaatkankerpatiënten en 1 van een ex-zaadbalkankerpatiënt.

1. Prostaat Praat’ Aart van Dijk

Aart van Dijk werd in 2012 op 68-jarige leeftijd gediagnosticeerd met prostaatkanker. Hij pakt de ziekte zo positief mogelijk met een niet aflatende energie aan. Zo is hij sinds 2015 actief als regiocoördinator van de Prostaatkankerstichting (PKS) in Zuid-Holland en was hij in 2017 medeauteur van een bijlage in het PKS-blad ‘Nieuws’ over seksualiteit en intimiteit bij prostaatkanker. Daarna ontstond het idee om ervaringen van patiënten te bundelen in een boek.  Dat leidde tot het boek ‘Prostaat Praat!’: 61 artikelen, van ongeveer een derde is Aart (mede-)auteur. Naast ervaringsverhalen vindt u ook informatieve artikelen over behandelaars, casemanagement en onderzoek. Tevens noemt Aart twee organisaties waaraan hij veel heeft: de Prostaatkankerstichting en Stichting DUOS, waar wij bij DUOS blij mee zijn.

1. ‘Kankeren, een arts wordt patiënt’ Rudy van Giel.

Rudy stond als huisarts een leven lang ten dienste van zijn patiënten, maar net wanneer hij zijn witte jas wil opbergen, werpt het leven hem in een wrang rollenspel: hij krijgt te horen dat hij aan prostaatkanker lijdt. Beter dan wie dan ook weet hij wat voor onheil er op hem af zal komen. Door zijn aandoening leert hij de medische wereld kennen langs de andere zijde en dat plaatst hem in absurde situaties, waarbij hij gaat twijfelen over zaken die hij tevoren nooit in vraag had gesteld.

1. De Wind van Morgen’ Arjen Sevenster

In januari 2017 bleek de aanvankelijke blaasontsteking van Arjen veel ernstiger te zijn: diagnose prostaatkanker met uitzaaiingen in de botten. In zijn boek ‘De wind van morgen’ doet hij verslag van de ommekeer die deze ongeneselijke ziekte in zijn leven veroorzaakt. Chemo’s, infusen, katheters, schommelende bloedwaarden en een levensverlengende radiumtherapie volgen elkaar op. ‘De wind van morgen’ is geworden tot een kroniek voor de patiënt om moed uit te putten, voor zijn familie en vrienden om hem te begrijpen en voor de medicus om de mens aan de overkant van het bureau in te herkennen.

4. Diverse boeken, Ivan Wolffers

Ivan Wolffers  -schrijver, arts en hoogleraar- heeft sinds 2002 prostaatkanker. Hij combineert al tientallen jaren zijn liefde voor de wetenschap met zijn liefde voor de literatuur.  Wolffers schreef romans, kinderboeken, medische voorlichtingsboeken en wetenschappelijke literatuur. Sinds 1977 verschijnt het standaardwerk ‘Medicijnen’. Daarnaast is hij auteur van de boeken ‘Walvis spelen’ (2004), ‘Heimwee naar de lust’ (2006), ‘Het dikke afvalboek’ (2007), ‘Het gezonde lifestyleboek’ (2013) en ‘Broer van God’ (2017).

1. Wel positief blijven’ Rens Raemakers

Rens Raemakers (D66) werd in maart 2017 op 25-jarige leeftijd het jongste lid van de Tweede Kamer. En dat is des te meer bijzonder omdat Rens nog maar net was hersteld van zijn strijd die hij aanging van zijn 18de tot en met 20ste levensjaar: het overwinnen van zijn uitgezaaide zaadbalkanker. In het boek ‘Wél positief blijven’ openbaart hij (samen met tekstschrijfster Mérie van der Rijt) hoe hij omging met tegenslag, pijn, verdriet en de groeiende kloof tussen hem en de rest van de wereld. Openharig vertelt hij over operaties, chemotherapie en stamceltransplantaties die uiteindelijk zijn leven redden.

© 2021, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in