Hormoontherapie: 18 maanden effectiever dan 6

Androgeen Deprivatie Therapie (ofwel hormoontherapie) en externe radiotherapie zijn standaard in de behandeling van mannen met lokaal uitgebreide prostaatkanker. Echter de optimale duur van de ADT was tot voor kort niet geheel duidelijk. Resultaten uit de RADAR studie lieten recent zien dat 18 maanden ADT en radiotherapie effectiever is dan 6 maanden. De onderzoekers kozen 18 maanden omdat vorig jaar uit de Franse Canadese Prostaatkanker Studie (PCS) IV is gebleken dat 18 maanden ADT en radiotherapie beter werd verdragen dan een nog langere termijn van deze gecombineerde behandeling. De additionele 12 maanden in de RADAR studie resulteerden in een significante verbetering (30%) van het primaire eindpunt van de studie: prostaatkanker specifieke mortaliteit.

Bron:

Lancet Oncology

Short-term androgen suppression and radiotherapy versus intermediate-term androgen suppression and radiotherapy, with or without zoledronic acid, in men with locally advanced prostate cancer (TROG 03.04 RADAR): 10-year results from a randomised, phase 3, factorial trial

Op de DUOS site staan vele publicaties over Androgeen Deprivatie Therapie. Zoekt u meer informatie, vergeet dan niet bij de zoekfunctie op de homepage (www.stichtingduos.nl) zowel ‘hormoontherapie’, als ‘ADT’ en ‘Androgeen Deprivatie Therapie’ in te voeren.

Zie onder meer:

Docetaxel, abiraterone en ADT