Hormoontherapie en vermindering spiermassa

Het is een herkenbaar probleem voor prostaatkankerpatiënten met een hormoonbehandeling: ADT zorgt voor minder spiermassa. Wat je er ook aan doet en hoe streng je (kracht)trainingsschema ook is: het is uiterst complex om weer een beetje op niveau te komen. Dat ondervond ook Willy die zijn vraag ‘Hormoontherapie en krachttraining’ stelt op het Forum Prostaatkanker. Wie tips of adviezen heeft, dezelfde of juist heel andere ervaringen, kan deze delen met Willy.

Studies en literatuur

Natuurlijk zijn er de nodige studies gedaan naar (afbraak cq verminderde opbouw) spiermassa in combinatie met ADT. Die bieden een observatie en conclusie, echter geen oplossing. Zo schrijft Willem Koert in Prostaatkanker, bewegen verbetert de kwaliteit van leven: ‘Als de mannen zich een paar keer per week inspanden in een fitnesscentrum en daarbij de belangrijkste spieren van hun lichaam met weerstandmachines en gewichten trainden, bouwden zij bijna de helft minder spiermassa op dan mannen die ook trainden maar bij wie de testosteronhuishouding niet was verstoord. Daarbij moeten we trouwens meteen opmerken dat de meeste mannen die antiandrogene hormoontherapie krijgen niet alleen middelen gebruiken die hun concentratie testosteron verlagen, maar ook middelen die de werking van testosteron opheffen. In het lichaam van die prostaatkankerpatiënten staat testosteron dus nog verder buitenspel.’

Enkele studies/publicaties over dit onderwerp

Endurance training improves insulin sensitivity and body composition in prostate cancer patients treated with androgen deprivation therapy